Czego nie reguluje międzynarodowa umowa CMR? Kompleksowy przewodnik
Konwencja CMR to kluczowy dokument regulujący międzynarodowy przewóz drogowy towarów. Jednak istnieją obszary, których ta umowa międzynarodowa nie obejmuje. W tym artykule wyjaśnimy, czego nie reguluje konwencja CMR i jakie ma to znaczenie dla przewoźników.
Obszary nieuregulowane przez konwencję CMR
Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, podpisana 19 maja 1956 r., pozostawia pewne kwestie poza swoim zakresem regulacji:
1. Szczegółowe warunki techniczne pojazdów
Konwencja CMR nie określa:
- Specyfikacji technicznych pojazdów
- Wymagań dotyczących wyposażenia
- Standardów bezpieczeństwa środków transportu
2. Kwestie administracyjne przewoźników
Przepisy konwencji CMR nie regulują:
- Procedur uzyskiwania licencji przewozowych
- Wymogów dotyczących prowadzenia działalności
- Qualifikationen des Personals
3. Szczegółowe zasady załadunku i rozładunku
Konwencja nie precyzuje:
- Metod zabezpieczania ładunku
- Technik załadunkowych
- Odpowiedzialności za poszczególne czynności manipulacyjne
Co jeszcze pozostaje poza zakresem konwencji?
Kwestie handlowe
Konwencja CMR nie reguluje:
- Sposobów ustalania cen za przewóz
- Warunków płatności
- Relacji handlowych między stronami
Dokumentacja dodatkowa
Poza listem przewozowym CMR, konwencja nie określa:
- Wymagań dla dokumentów celnych
- Dodatkowych certyfikatów
- Dokumentacji specjalistycznej
Odpowiedzialność w obszarach nieuregulowanych
W przypadku kwestii nieuregulowanych przez konwencję CMR:
- Stosuje się prawo krajowe
- Obowiązują umowy dwustronne
- Wykorzystuje się inne konwencje międzynarodowe
Praktyczne konsekwencje dla przewoźników
Przewoźnik musi pamiętać, że:
- Konieczne jest uzupełnienie wiedzy o przepisy lokalne
- Należy stosować dodatkowe regulacje branżowe
- Warto konsultować się z kancelarią prawną
Reklamacje i spory
W zakresie reklamacji konwencja CMR:
- Określa podstawowe terminy
- Wskazuje procedury ogólne
- Nie reguluje szczegółowych procedur lokalnych
Zusammenfassung
Międzynarodowa umowa CMR, choć fundamentalna dla transportu drogowego, pozostawia wiele kwestii nieuregulowanych. Przewoźnicy muszą uzupełniać te luki innymi przepisami i regulacjami.
Stan prawny aktualny na dzień: styczeń 2024